Mit lehet tenni, ha sérült a csomag

Számos kérdés merül fel a témában, fontos hogy körültekintően járjunk el. Többségében nem a futár tud segíteni, de akkor mit tehetünk? Ha kívülről semmi gond nem látszik rajta, de ha felbontjuk, kiderül, hogy törött, sérült…Ne is engedjük el a futárt, míg fel nem botjuk a csomagot? Mi van, ha azt mondja, neki ehhez semmi köze, az ő feladata csak annyi, hogy átadja csomagot, aztán rohan is, mert dolga van, várják még ezer helyen? Ne is fizessük ki addig, amíg fel nem bontottuk? És ha azt mondja, addig kézbe sem vehetjük a csomagot, amíg alá nem írtuk az átvételt?

 

 

 

 

De mit mond erre a szakember, mi a fogyasztóvédelmi álláspont ilyen esetekben?

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda az alábbi tájékoztatást adja a témában.
Az a tapasztalat, hogy fogyasztóként nem vagyunk kellően körültekintőek, és nem vagyunk tisztában a jogainkkal, akkor kellemetlen szituációba kerülhetünk. Az esetek többségében a futár harmadik félként csak a csomag eladótól a vevőig történő eljuttatásáért felel. Tehát ha menet közben sérül a csomag, azért a szállító a felelős, de alapvetően nincs köze a vásárlásunkhoz.
Amikor megérkezik a futár, először is olvassuk el, hogy milyen nyilatkozatot fogunk aláírni, ugyanis nem mindegy, hogy csak azt szignózzunk, hogy a csomagolás sértetlen vagy azt is, hogy a terméket hibátlanul és hiánytalanul átvettük. Nyilván utóbbi esetben csak akkor tudunk ilyenről nyilatkozni, ha megbizonyosodtunk, hogy a termék hibátlan és hiánytalan. Ha azt írjuk alá hogy a csomagot sértetlenül átvettem, akkor nem a beltartalomra „csepegtetjük a vérünket”. Fontos, hogy a futár ilyen esetben nem tudja és nem kötelessége megvárni amíg a címzett bontogat. Ez a futárcég és a megrendelő közötti megállapodásról szól!
Sajnos, sokszor a sértetlen csomagolás ellenére sérült a megrendelt árucikk. Ha a csomag látszatra sértetlen, a futár munkája itt véget is ért. Azonban egyre több olyan webshop van, amely úgy szerződik a futárcéggel, hogy a fogyasztó kérésére a kibontást is megvárják. Ez egy jó megoldás, hiszen ha gond van a termékkel, egyből lehet jegyzőkönyvezni, vagy akár azonnal vissza is küldhetjük az árut. Célszerű már a rendelésnél utána olvasni, hogy a kiszállítás ebben a formában történik-e. Ha van ilyen kikötés, akkor hiába rohanna el a kézbesítő az átadás után, kérésre meg kell várnia, amíg ellenőrizzük a csomagot.
Ha nem várja meg a futár, hogy megnézzük a terméket, akkor sincs minden veszve, az átadott csomagot és annak kibontását dokumentáljuk fényképek készítésével, minél részletesebben vagy készíthetünk videót is.
Ezekkel a felvételekkel dokumentálni tudjuk az átvételkori állapotot, és ezek a későbbi jogviták esetén jól használható bizonyítékok lesznek. Ha minden körültekintésünk ellenére problémánk adódik, fontos, hogy minden reklamációt írásban közöljünk.
Rendelés esetén egyébként az eladó vállalkozással vagyunk szerződésben, így első sorban felé érdemes jelezni reklamációnkat, a futárszolgálattal szemben csak szerződésen kívüli károkozás alapján tudunk igényt érvényesíteni. Ezért első lépésként az eladó felé éljünk reklamációval.

Comments are closed.