Online biztosítás?

A biztosítási piac mindenre kiterjedő figyelme egyre inkább koncentrálódik az internethez kapcsolódó területekre is. Egyre többet és egyre hosszabb időt töltünk az online világban így egyre többször találkozunk az úgynevezett kiebrűnözés fogalmával. Akár a saját privát rendszerink sincsenek biztonságban, de gondoljuk csak el ha a vállalkozásunkról van szó.

Hol és milyen biztosítás?

Nap mint nap hallhatunk híreket cégek, állami intézmények vagy akár magánemberek ezrei ellen intézett online támadásokról, rendszerek feltöréséről, adatok ellopásáról.
Egy vállalkozás számára egy virtuális betörés akár végzetes is lehet, ha kritikus üzleti, vásárlói adatok kerülnek nyilvánosságra vagy semmisülnek meg. A biztosító társaságok léptek a hiány irányába, így az USA-ban már létezik biztosítás ilyen esetekre, ám meglepő módon kevesen veszik csak igénybe. Központi statisztika híján a pontos szám nem ismert, de a PWC becslése szerint csak a cégek mintegy 30 százaléka kötött számítógépes felelősségbiztosítást.

Alapvetően a cégek számára számos területen teljesen természetes a biztosítás megkötése: ilyen például az általános kereskedelmi felelősségbiztosítás, de van külön konstrukció a cégvezetők számára, továbbá a hibák és mulasztások kezelésére is. Ugyanakkor az egyes csomagok tartalma iparágaként eltérő lehet: például egy fizikai boltban kézzel fogható termékeket értékesítő cégnél nincsenek olyan online biztonsági kockázatok, mint egy e-kereskedőnél.
A hagyományos biztosításoknál a lehetséges kockázatok mellett a cég kártörténetét szokták figyelembe venni. Ez jóval egyszerűbb a régóta működő hagyományos boltoknál, mint az új és folyton változó online támadások esetén. Egyrészt azért, mert viszonylag új dologról van szó, másrészt pedig azért, mert a technológia és a kiberbűnözők módszerei is folyamatosan változnak. Még a legszofisztikáltabb cégek is nehezen tartják a lépést az újabb és újabb támadási formákkal: amint megtanultak elhárítani egy adott típust, máris egy másik módszer üti fel a fejét.

Szinte az egyetlen információ, amire a biztosítók támaszkodhatnak, az a kötelező bejelentés, amit az amerikai vállalatoknak akkor kell megtenniük, amikor illetéktelen behatolás történt a rendszereikbe. Csakhogy a cégek ilyenkor jellemzően nem térnek ki a káresemény minden részletére, hogy elkerüljék a negatív sajtóvisszhangot.
Magyarországon egyelőre nem tudni biztosítóról, amely online felelősségre szakosodna.

Comments are closed.