Színek, formák, csomagolás
A színek, a formák, a csomagolási és tárolási módszerek nagyban befolyásolják, hogy milyennek érezzük az étel ízét. Gondolta volna, hogy a vörös színre azonnal az édesre asszociálunk? Vagy hogy a fehér szín befolyásolja az étel ízét?
Egy vizsgálat során az Oxford Egyetem egy pszichológiaprofesszora, Charles Spence csapatával megállapította, hogy ugyanaz az eperízű mousse tíz százalékkal édesebbnek hat, ha fehér tányéron szolgálják fel, és nem feketén. Ugyanebben a kísérletsorozatban mutatták ki, hogy a kávé kétszer erősebbnek, de csak kétharmad olyan édesnek hat, ha fehér bögréből isszuk, és nem áttetszőből. Hasonló jelenségek befolyásolhatják a többi érzékszervünket is: a karamella például tíz százalékkal keserűbbnek érződik, ha közben mély tónusú zenét hallgatunk.
Hogy a csomagolás befolyásolhatja az ételek ízét, nem új megállapítás. Egy amerikai termékfejlesztő, W. A. Dwiggins már az 1920-as években is azt állította, hogy az emésztőnedveink nem csak az étel puszta látványától indulnak be: legalább ilyen erős hatást vált ki az a kartondoboz, amin átlósan piros-fehér sávok húzódnak.
A piros-fehér mizériáról a Coca-Cola többet tudna mesélni. 2011-ben kampányt indítottak a jegesmedvék védelméért; ennek részeként fehér dobozokban árulták a kólát. A terméket viszont azonnal visszavonták, amikor a vásárlók arra kezdtek panaszkodni, hogy a Coca-Cola megváltoztatta az ital receptjét, ugyanis nem érződik annyira édesnek, mint a piros dobozos kóla.
Azóta laborkísérletekkel is igazolták, hogy a vörös színt automatikusan az édessel asszociáljuk. Egy vizsgálatban például a sós pattogatott kukoricát is édesebbnek érezték a tesztalanyok, ha piros vödörből ették. Ugyanakkor más vizsgálatok más eredményt hoznak. Egy másik kísérlet azt bizonyította, hogy a sajttorta húsz százalékkal édesebb, ha kerek, és nem szögletes (de fehér) tányérról kínálják. Vagyis ezek a hatások léteznek – csak nem tudni, hogy mire használjuk őket.
www.mixpakk.hu
forrás: newyorker.com