Vásárlói magatartás
A logisztikai piac egyik legjobban fejlődő üzletága a kiscsomag-szállítás és ezzel együtt az e-kereskedelem felfutása, valamint a kiszervezett raktárlogisztika. Országunkban 2018-ban az online kiskereskedelmi forgalom mintegy 425 milliárd forintot tett ki, az online megrendelések száma pedig elérte a 38 millió darabot. Ezek a számok jelentős versenyre késztetik a piaci szereplőket, legyen szó futárszolgálatról, komplex raktárlogisztikai vállalatról.
A piaci számokból kiderül az is, hogy mintegy 3,2 millió aktív online vásárló volt tavaly Magyarországon, akikre általában jellemző, hogy inkább az utánvétes fizetést részesítik előnyben.
Nagyjából hasonlóak oszlik meg a női és férfi vásárlók aránya az internetes vásárlás során, és főként a 40 év felettiek vásárolnak az interneten. Ez mindenképpen meglepő adat a hazai vásárlási szokásokat tekintve. Az online piac növekedési tényezői között kiemelte a javuló jövedelmi helyzetet, a stabil foglalkoztatottságot, a növekedő kiskereskedelmi forgalmat, a javuló fogyasztási kedvet, valamint a hitelpiac erősödését.
A vásárlók egyre inkább mobilról rendelnek, szeretik a személyre szabott szolgáltatásokat és kínálatokat, sokszor videós tartalmak alapján döntenek egy-egy termékről, emellett szeretik az áru-összehasonlító oldalakat is használni, illetve még mindig nagyon fontosak az értékelések és a vásárlók között megosztott tapasztaltok.
Megváltozott a fogyasztó az online piactéren is: egyre megfontoltabb, egyre fontosabb a kényelem és fontos, hogy bármit bárhonnan egyből el tudjon érni, valamint a gyorsaság és rugalmasság. Ma már háttérbe szorulnak azok az online felületek, akik nem azonnali szállítást ígérnek, sőt egyre inkább háttérbe szorulnak a külföldi pl. kínai oldalak ahol egy-egy megrendelésre akár heteket is kell várni.
A jövőbeni fejlesztési célok között van, hogy kényelmesebbé tegyék a rutin bevásárlásokat, nagyobb legyen a választék és legyenek önkiszolgáló pontok is. Ez utóbbi például Kínában már működik.
A gyorsaság jelenti az üzleti sikert, ez nagyban meghatározza az ügyfél elégedettségét és ezzel minimalizálható azon áruk köre, amelyek visszajönnek. Manapság a fogyasztók körében gyakori, hogy sok árut visszaküldenek, ez nagy kihívás az e-kereskedelemben működő cégek számára. A vásárlók szempontjából ugyanakkor nagyon fontos, hogy fizikailag is lássák a terméket, illetve nyomon tudják követni a szállítás folyamatát.