A GDPR hatása
Az EU adatvédelmi szabályzata, avagy a GDPR 14 hónapja lépett életbe és azóta komoly hatással volt az elektronikus kereskedelemmel foglalkozók mindennapjaira, írja egy kutatás.
Egy, az adatvédelmi szabályozást vizsgáló nemrégiben megjelent tanulmány szerint igen komoly hatása volt az EU szerte érvényesített szabályozásnak a szektorra.
Az e-kereskedelemben tevékenykedő vállalkozások kézzel fogható visszaesést tapasztalhattak a webshopok látógatói adatok kapcsán. Az európai felhasználók általi oldal letöltések száma világszerte 9,7 százalékkal, a látogatók száma pedig 9,7 százalékponttal csökkent a GDPR érvénybe lépése óta.
A kutatásban az Adobe Analytics adatait használták fel az elemzés során, amelynek célja az volt, hogy felmérje az európai adatvédelmi szabályozás gazdasági hatásait. Készítői szerint ez volt az első olyan átfogó felmérés, amely kimondottan a GDPR gazdasági hatásaira fókuszált és arra a megállapításra jutott, hogy több millió eurós kárt okozott a vállalatoknak.
„Minél nagyobb a személyes adatokra épülő, perszonalizált marketing eszközök költsége, annál kisebb a kereskedők hajlandósága használni azokat.” – olvasható a kutatásban.
A kutatók szerint ezen csatornák használatának csökkenése jelentősen hozzájárult a látogatók számának eséséhez is. Az email marketing használatának szigorítása miatt 7 %-kal, míg a display hirdetésekből 3%-kal kevesebb látogató érkezett az e-commerce oldalakra és ezek hatékonysága is közel 65 százalékkal esett vissza a szigorú szabályozás miatt.
A kutatás készítői ugyanakkor megjegyzik, hogy a látogatók számának visszaesésében jó eséllyel szerepet játszik a felhasználói attitűdök megváltozása is, mivel egyre inkább aggasztja a vásárlókat, hogy milyen módon használják fel az általuk generált adatokat. Ez persze számos új alkalmazás hatásának ellentmond, de ha ez a tendencia elindul annak is örülni kell. Egyre inkább egyre tudatosabban használják a felhasználók saját adataikat.
A szinte naponta kirobbanó, adatkezeléssel kapcsolatos botrányokkal együtt biztosan hozzájárultak ahhoz a trendhez, hogy egyre többen változtatnak böngészései szokásaikon és igyekeznek kevesebb időt online tölteni, valamint jobban odafigyelnek arra, hogy az online jelenlétük során hátrahagyott személyes adatokkal hogyan bánnak az egyes szolgáltatók vagy éppen kereskedők.