A hazai e-kereskedelem helyzete

A hazai e-kereskedelem 20 százalék körüli növekedése megelőzi az európai átlagot, ráadásul a növekedési ütem a következő öt éves ciklusban is megmaradhat.
2018-ban a magyar webshopok 38 millió rendelést kaptak, így a magyar online kiskereskedelmi forgalom egyértelműen növekszik, azonban az aktív online vásárlók száma évről-évre már lassuló ütemben nő, a kereskedők ezért a kosárérték növelése útján tudják feljebb tornászni bevételüket, vagy azzal, ha gyakoribb vásárlásra próbálják rávenni vevőiket. Ez pedig erősebb és tudatosabb marketinget feltételez. Másik lehetőség, ha a webshopok kiszervezik a raktárlogisztikát, így sem a logisztikával sem futárszolgálat működtetésével nem kell foglalkozni.

Kimondhatjuk, hogy a magyar e-kereskedelmi piac kifejezetten koncentrált. A vezető webáruházak versengése meghatározza a teljes szektor helyzetét.
A nagymértékű leárazások szinte egész évben folyamatosak, az így kialakult versenybe a piac legkisebb szereplőinek természetesen nincs lehetőségük beleszólni, hiszen nem állnak rendelkezésükre a szükséges erőforrások; nem képesek finanszírozni az akciókat, ráadásul a kellő árukészlet sem áll rendelkezésükre.

Nyitni kell a növekedéshez

A felmérés szerint az online értékesítés teljes árbevétele tavaly Magyarországon elérte a 425 milliárd forintot, ami 17%-kal több a 2017-es szintnél. Ezzel a szektor a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 4,5%-át adja. Az interneten keresztül aktívan vásárlók száma ugyanakkor a statisztikák szerint évről-évre csökken – idén év elején körülbelül 3,2 millió olyan magyar volt, aki az elmúlt egy évben legalább egyszer vásárolt valamit online.

A magyar piac egyre vonzóbb a külföldi webáruházak és az e-kereskedelmi befektetők számára. Ez pedig folyamatosan növeli a piaci versengést, ugyanakkor a külföldi szereplők belépése nem egy olyan dolog, ami majd a távoli jövőben egyszer csak megtörténik. A tíz legnagyobb szereplő fele ilyen: az eMAG román, a Mall és az Alza cseh, a MediaMarkt német, a Tesco pedig angol tulajdonban lévő kereskedőcég.

A GKI kutatása szerint tavaly műszaki cikkek forgalma mellett éppen az FMCG-terület fejlődött a legnagyobb mértékben, az éves bővülési ütem elérte a 21%-ot. Ennek a területnek a két legnagyobb versenyzője a Tesco és az Auchan hipermarket-lánc, de egyre nagyobb szereplőnek számít a Rossmann, melynek legnagyobb konkurense, a DM éppen tavaly nyitotta meg saját webáruházát. Szakértők úgy vélik, ezt a területet továbbra is elsősorban a tőkeerős multik uralják majd, a bővülő FMCG-értékesítés pedig teljesen átrajzolhatja a jövőben a hazai online kiskereskedelmi erőviszonyokat.

Similar Posts