E kereskedelmi körkép
Korábban is cikkeztünk már az online kereskedelem helyzetéről globális és helyi szinten egyaránt. Folyamatosan készülnek a jobbnál jobb jelentések az előző évek, vagy épp aktuális prognózisok kapcsán. A minap publikált az Ecommerce Fundation az előrejelzését a 2019-es évre vonatkozóan, ez a tanulmány nem csak a forgalom hanem a tendenciákkal is foglalkozik globális szinten.
A nemzetközi szervezetet a különböző országokban működő e-kereskedelmi szövetségek, valamint a kapcsolódó online kiskereskedelmi, utazási és pénzügyi szektorban működő cégek hozták létre, és minden évben elkészítik jelentésüket a világ gazdaságilag legjelentősebb országaiból összegyűjtött adatok alapján.
Az eredmények számokban
A globális GDP mértéke a tavalyi 58,5-ről idén 60,3 ezer milliárd dollárra nő. A Világbank 205 országot vizsgáló nominális adatai szerint 2018-ban ez a szám 85,8 ezer milliárd dollár volt, de mint ahogy ez, a további adatok is a jelentésben használt “globális” jelző ellenére – csak az általuk vizsgált 43 legjelentősebbnek tartott ország mutatóira alapulnak.
A rendszeres internethasználók aránya Európában a legmagasabb, ezt követi Észak-Amerika, és a Közel-Kelet.
A globális B2C forgalom 2019-ben eléri a 2 ezer milliárd dollárt, ami körülbelül 11%-os növekedést jelent. A régiókat tekintve a legnagyobb B2C forgalom Ázsiában és Óceániában összpontosul.
Európában a legmagasabb az egy online vásárlóra jutó átlagos költés, vagyis a kosárérték aránya itt a legmagasabb. Jól mutatja ezt a vásárlási hajlandóság is, nem véletlen Európában a legnagyobb az internet használók aránya. Ez fontos hatással van kapcsolódó logisztikai piacra egyaránt. Amerikában a raktárlogisztika már egyértelmű választás egy induló webshop esetén, de egyre inkább teret kapnak a fulfillment cégek Európában is.
A rendszeres internethasználók közül 87% vásárol online (a legtöbben az Egyesült Királyságban, Németországban és Svédországban). Vásárlónként átlagos költés évente: 1715 dollár, ami a 2018-as adatokhoz képest 2,23%-os növekedést mutat
Az e-kereskedelmi forgalom növekedése országonként nagyon különböző, 2-24% között mozog. Leginkább Romániában és Olaszországban, legkevésbé az Egyesült Királyságban és Németországban növekszik.
Természetesen az összeképet tekintve ezekből az adatokból messzemenő követekzetetéseket nem tudunk levonni, többek között azért mert a mintavétel nem teljeskörű, nagyon sok jelentős országból nincs adat. De jól látszik belőle, hogy az e-kereskedelem töretlenül fejlődik és ezzel párhuzamosan növekszik is, még nem érte el a benne rejlő lehetőségek tetejét.