Pizza szállítás önjáró robotokkal, fizetés pénztár nélkül
Már sokszor írtunk olyan szállítási megoldásokról, ahol futárszolgálat nem kerül képbe egy-egy online megrendelés kapcsán. Most a pizza kiszállításban is új dimenziókat nyitott a Domino’s étteremlánc, amely önjáró robotokkal kísérletezik.
Először a texasi Houstonban, az USA-ban népszerű Domino’s étteremlánc egyetlen körzetében kezdik el kiszállítani a pizzákat, kísérleti jelleggel. A pizzák szállítását egy szépen formatervezett, pici autóra hasonlító robot végzi a csomagolás továbbra is emberi erőforrás A kisméretű járműben nem is férne el sofőr, de nincs is benne semmilyen ember által vezérelhető eszköz, sem egy kormány sem egy gázpedál. Az apró csomagszállítót egy robotsofőr tudja irányítani ezért egy kísérőautó követi majd a kiszállítást. A fejlesztés nem egyedülálló, korábban már kísérletezett ilyesmivel az Amazon is, az biztos a módszer egyre népszerűbb a raktárlogisztika területén is. A másik fontos az emberi tényező, ha beválik a módszer, és látják, hogy a vevők is kezelni tudják a pizzás dobozokat tartó tálcákat, akkor növelik a flotta méretét, és terv szerint teljesen a robotokra bízzák a szállítást.
A Domino’s nem kizárólag azért foglalkozik önjáró robotokkal, mert vonzódik az innovatív technológiákhoz, egyszerűen abból az okból, mert a logisztika egészen elképesztő munkaerőhiánnyal küzd globálisan és ezzel az étteremlánc sem tud megküzdeni. A logisztika területén egyre inkább erősödik az a vonal, mely alapvetően nem humán erőforrásra építi a működését. Ennek az egyik, de nagyon jelentős oka a munkaerőhiány, mely alapvetően jellemzi a logisztikai szakmát.
A Tesco például azt tervezi, hogy a jövőben pénztár nélküli üzleteket fog működtetni. A hírek szerint a legnagyobb brit kiskereskedelmi vállalat már fel is kérte a Trigo Vision nevű startup-ot, hogy segítsen az új bolt-modell megvalósításában, ezzel az újítással a Tesco versenyre kelhetne az Amazonnal.
A Trigo Vision már kifejlesztett egy pénztár nélküli rendszert, amely az Amazon Go rendszeréhez hasonló: kamerák és a gépi tanulás segítségével automatikusan ellenőrizni tudja a boltba betérők vásárlásait, amelyeket egy virtuális kosár segítségével követ le. Az Amazon 2018 elején Seattle-ben nyitotta meg az új üzletkoncepció első egységét, amelyben a vevő a boltba lépéskor QR-kóddal azonosítja magát, minden más így a fizetés is már automatikusan történik.